Saturday, October 14, 2006

Historien om et bilde

Det blir nok mye snakk om Hermanas på disse sidene framover. Bær med meg.

Jeg har lyst til å vise fram omslaget, som jeg er litt stolt av. Fotografiet er tatt av Aftenpostens uforlignelige Rolf M. Aagaard, som jeg lagde bok sammen med på Cuba i 2002. Men dette bildet stammer ikke fra den turen. Det er tatt i 1996 (?) og står i boka Havana, en reise i tid (Stenersen forlag) som Rolf ga ut sammen med Jan E. Hansen. Jeg hadde boka med meg på min første tur til Cuba i 1997, og dette var mitt absolutte favorittbilde. Denne kvinnen fikk jeg lyst til å vite alt om, men jeg traff henne selvsagt aldri.

Motivet er kanskje mer klassisk enn selv Rolf er klar over. Øyeblikkelig tenker jeg på Evert Taubes sang «Flickan i Havana», og etter knapt to døgn i Havana 1997 fikk jeg satt mine spanskkunnskaper på en real prøve. Sindre Kartvedt og jeg var på bar, og ble straks omkranset av en gjeng unge damer som mente de hadde noe å selge oss. Det tok ikke så lang tid å forstå hva dette var (folk i Havana har og hadde lite å selge), og dette minte meg på Evert Taubes sang, som på en måte alltid var der i min barndom. Jentene hadde selvsagt aldri hørt den, så jeg prøvde å oversette: La chica de Habana/Tiene no dinero/Sentada la ventana/Espera un hombre.

Det er dårlig spansk, og dårlig poesi, men de tok poenget. Og ironien er der: Taube utga sin vise i 1922. 75 år etter (og 40 år etter revolusjonen som skulle utslette prostitusjonen for alltid) sitter hun der ennå.

1 Comments:

At 14 October, 2006 22:07, Blogger Torgrim Eggen said...

This comment has been removed by a blog administrator.

 

Post a Comment

<< Home